08 June 2013

Cara Install Comment Luv di Blog

Harini Kaspersky Murah nak ajarkan cara-cara untuk install Comment Luv di blog. Apakah itu Comment Luv. Comment Luv ini adalah satu aplikasi yang memudahkan blogger untuk berinteraksi melalui komen sama ada di blog atau laman web.

Seronok guna Comment Luv ini. KM pun baru install aplikasi ini untuk memberi keseronokan kepada pembaca dan pembeli di blog Kaspersky Murah untuk berkomunikasi. Lagipun, feature aplikasi ini bukan sahaja boleh tulis komen je, tapi juga boleh paparkan entri terkini dalam blog/web anda. Best kan!!

Jom belajar sama-sama KM!!

1. Pergi ke laman web  intensedebate.com dan daftar akaun baru anda di sana.

2. Satu link pengaktifan akan dihantar ke emel anda. Pastikan anda klik pada link tersebut untuk mengaktifkan akaun Intense Debate anda terlebih dahulu. Kemudian, skrin seperti di bawah akan dipaparkan.
 

2. Pada menu, klik pada "Sites" and pilih "add blog/site".


3. Pada skrin Specify URL, masukkan url blog/web anda di dalam input box: contohnya: http://kasperskymurah2013.blogspot.com dan klik pada "Next Step".

 
4. Pada skrin Choose Platform, anda perlu klik pada jenis platform yang anda gunakan. KM guna Blogspot, so KM akan klik pada "Blogger".


5. Pada skrin yang Installation, anda akan diberikan pilihan seperti berikut:
    1. Display IntenseDebate comments on:
    • Select "all new posts" if you wish to keep past comments on previous blog posts
    • Select "on all blog posts" if you wish for the IntenseDebate platform to override the default commenting system.

Jadi, anda perlu pilih "All New Posts (Recommended) ".

6. Biarkan tetingkap (window) Intense Debate terbuka kerana anda akan kembali semula ke tetingkap tersebut. Klik link tersebut -> Blogger.
 
7. Link tersebut akan membawa anda ke akaun Blogger anda. Klik pada anak panah pada sebelah "Post List" dan klik pada "Template".
 




7. Paparan seperti dibawah akan dipaparkan. Klik pada "Backup/Restore" pada sebelah kanan atas.

8. Paparan seperti di bawah akan dipaparkan. Klik pada "Download Full Template".


9. Save fail template blog anda di desktop anda dan pergi semula ke skrin IntenseDebate tadi. (Tengok Step 5 di atas semula) 

 
10.  Ini adalah paparan skrin Intense Debate seperti di Step 5 di atas. Klik pada "Browse" dan pilih fail template yang anda letakkan di Desktop tadi. Klik "Upload and Continue".

11. Paparan seperti dibawah akan keluar. Copy dan paste the teks dalam kotak pada step 2 di dalam kotak hijau tersebut.


12. Sekarang, pergi semula pada skrin diBlogger dan klik pada "Template".

 
13. Klik pada "edit HTML" 


 
14. Satu tetingkap pop-up akan keluar. Paste kod yang anda copy (di step 11) untuk menggantikan kesemua kod yang sedia ada. Save template. Semoga Berjaya !!!!


 

 

Sample text

Sample Text

Sample Text